Kontekst edukacyjny uchodźców z Ukrainy w Polsce charakteryzuje się zarówno godnymi uznania wysiłkami ze strony rządu, organizacji pozarządowych i międzynarodowych, jak i istotnymi wyzwaniami dla usługodawców oraz samych Ukraińców. Po eskalacji konfliktu w Ukrainie w lutym 2022 roku, do listopada 2023 roku szacuje się, że w Polsce przesiedlonych zostało 957 305 Ukraińców, z czego większość stanowią kobiety, dzieci i osoby starsze. Ponad połowa ukraińskich dzieci została zmuszona do opuszczenia swoich domów w wyniku wojny.
W Polsce parlament uchwalił 12 marca 2022 roku „Ustawę o pomocy”, która zapewniła Ukraińcom legalny pobyt i przyznała dzieciom ukraińskim prawo do edukacji w polskich szkołach, zgodnie z międzynarodowymi standardami obowiązkowej edukacji. Ukraińskie nastolatki w Polsce mają do wyboru różne opcje edukacyjne: uczęszczanie do polskich szkół, kontynuowanie nauki w systemie ukraińskim online lub uczęszczanie do nielicznych ukraińskich szkół utworzonych w Polsce.
Pomimo wysiłków mających na celu zapewnienie dostępu do polskiego systemu edukacji, znaczna liczba nastolatków nie została zapisana do szkół lub zrezygnowała z nauki. Niniejsze badanie zostało przeprowadzone w celu lepszego zrozumienia czynników wpływających na uczestnictwo ukraińskich nastolatków w polskim systemie edukacji, w tym barier w dostępie do szkół, czynników zniechęcających do nauki, mechanizmów wsparcia wykorzystywanych przez młodzież pozostającą poza systemem edukacji oraz strategii, które mogą wspierać zapisy do szkół i zwiększać odporność dzieci i nastolatków z Ukrainy.